Rahmatullah Rahimi bestilte hvitevarer fra Samsung under «Black Month», men kjøleskapet ble kansellert av Samsung. Til tross for kanselleringen, fortsatte Klarna å kreve betaling for kjøleskapet, og hevdet feilaktig at Samsung hadde bevis for levering.
Rahimi forsøkte å løse problemet med både Klarna og Samsung, men følte seg oversett. Forbrukerrådet fastslo at Rahimi var uskyldig og at Samsung måtte ta ansvar for feilen.
Etter at TV 2 hjelper deg involverte seg, beklaget Klarna sin feil og slettet kravet. Samsung har ikke kommentert saken.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Ane Albertsen fra Tromsø opplevde betydelige problemer med en leveranse fra Power etter et større innkjøp av hvitevarer og elektronikk. Leveringen ble forsinket, og vaskemaskinen manglet da varene endelig ankom. Albertsen måtte selv sørge for innbæring av tunge varer. Etter gjentatte feil fra Power sin side, valgte hun å kjøpe en ny vaskemaskin fra en annen leverandør. Forbrukerrådet ga sin fulle støtte til Albertsen i saken. Power har beklaget situasjonen, refundert hennes utlegg og tilbudt kompensasjon for ulempene.
3 måneder siden
Merima Gogic opplevde problemer med Helthjem-levering via Finn.no sin «Fiks ferdig»-tjeneste. Flere av hennes pakker ble feilaktig registrert som «ikke hentet», selv om de var plukket opp av budet. Dette førte til at salgene ble kansellert og kjøperne mistet interessen for varene. Gogic har klaget til Helthjem, men opplever at de ikke tar ansvar. Forbrukerrådet mener at enten Finn eller Helthjem må dekke selgers økonomiske tap. Helthjem har erkjent feil og vil undersøke saken nærmere, men har ikke umiddelbart tilbudt kompensasjon. Gogic er kritisk til Helthjems håndtering og mener de har et erstatningsansvar.
1 måned siden
Eivind Tolo opplevde et «Klarna-mareritt» da han feilaktig ble trukket 74.174 kroner for en viskerarm til 741 kroner. Etter gjentatte forsøk på å få hjelp fra Klarna, ble pengene refundert til feil konto. Tolo opplevde mangelfull kundeservice og følte seg maktesløs i situasjonen. Finanstilsynet og Forbrukertilsynet påpekte at Klarna er ansvarlig for korrekte betalingsoverføringer og god dokumentasjon. Klarna beklaget hendelsen, forklarte at feilen skyldtes en manuell glipp, og har nå tilbakebetalt pengene pluss gitt kompensasjon til Tolo.
4 måneder siden
Nora Røssland Wessels (14) Airpods sluttet å fungere, og Elkjøp avviste først reklamasjonen med henvisning til støv i mikrofonen. Dette til tross for at produktet er markedsført som støvbestandig. Forbrukerrådet kritiserte Elkjøps håndtering og påpekte at reklamasjonsretten gjelder uavhengig av garanti. Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt, erkjente Elkjøp feilkommunikasjon og erstattet Airpodsene. Saken illustrerer viktigheten av forbrukerrettigheter og viser at Elkjøp ikke håndterte reklamasjonen korrekt i første omgang.
1 måned siden
Jørgen Brath kjøpte nytt kjøkken fra Ikea i 2022, der Montera var ansvarlig for monteringen. Underveis oppstod flere problemer: platetoppen ble knust, benkeplaten ble skadet, og viften ble ikke koblet til ventilasjonsanlegget, noe som skapte brannfare. Brath opplevde at selskapene skyldte på hverandre, og at det tok lang tid å få løst problemene. Ikea hevdet at Brath ikke hadde gitt korrekt informasjon om veggplater, noe som ble tilbakevist. Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt, beklaget Montera og byttet benkeplaten. Saken om den manglende vifte-tilkoblingen er fortsatt ikke løst.
4 måneder siden
Skistar solgte ved en feil sesongkort med 90 prosent rabatt under Black Friday i både Norge og Sverige. Kunder fikk kjøpt sesongkort for rundt 1000 kroner, istedenfor den vanlige prisen på 10.000 kroner. Selskapet annullerte kjøpene og tilbakebetalte pengene, og forklarte at det skyldtes en teknisk feil i bookingsteg 2. Skistar understreker at det ikke var en planlagt kampanje. Selskapet er nå anmeldt til det svenske forbrukertilsynet ARN, som skal vurdere saken.
17 dager siden
Frode Molund Haugen kjøpte en Oura-ring fra Elkjøp, men den sluttet å fungere kort tid etter. Haugen opplevde at Elkjøp forsøkte å reparere ringen, selv om det er kjent at disse ringene ikke kan repareres. Etter flere frustrerende besøk og lang ventetid, kontaktet Haugen TV2 hjelper deg. Med hjelp fra Forbrukerrådet, har Elkjøp nå godtatt å heve kjøpet og refundere pengene til Haugen. Elkjøp beklager at saken har tatt lang tid og bekrefter at Oura-ringer normalt erstattes, ikke repareres.
1 måned siden
Hanne Haugen fikk faktura på 8000 kroner fra Hertz for en ripe i en leiebil. Haugen nektet å betale, da hun mente hun ikke hadde forårsaket skaden. Hun reagerte også på at bildebevisene fra Hertz var datert to dager etter innlevering. Forbrukerrådet støttet Haugen og mente at bildene ikke kunne brukes som bevis. Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt med Hertz, snudde selskapet og frafalt kravet, og beklaget manglende rutiner for å dokumentere bilens tilstand.
3 måneder siden
Shazia Mushtaq mottok et inkassovarsel fra Finter for en bompassering hun ikke hadde foretatt. Hun betalte for å unngå økte gebyrer, men krevde pengene tilbake da hun oppdaget feilen. Finter nektet først tilbakebetaling, og viste til et brukervilkår som hevdet at betaling innebar aksept av kravet. Forbrukerrådet reagerte på Finters praksis og mente vilkårene var urimelige. Mushtaq fremskaffet bevis for at bilen var et annet sted på tidspunktet for passeringen. Etter at TV 2 tok kontakt, endret Finter standpunkt og betaler tilbake pengene. Saken reiser spørsmål om forbrukerrettigheter og inkassoselskapers ansvar.
1 måned siden
Alina Damian-Cretu returnerte en Samsung S25 Ultra for å benytte seg av et bedre tilbud, men ble anklaget av Samsung for å ha sendt tilbake sardiner i stedet for telefonen. Samsung avviste først hennes krav om refusjon, og hevdet at de ikke fant tegn til tukling med pakken. Etter at saken ble omtalt i media, beklaget Samsung hendelsen og tilbød full refusjon. Politiet er nå involvert i saken, og DPD sporer pakken.