Kjendiskokk Eyvind Hellstrøm forstår ikke hvorfor folk står i lange køer for bakverk, men kan stå i kø for gode råvarer som fersk fisk og kvalitetskjøtt.
Han er privilegert og kan reservere bord uten å stå i kø takket være sitt kontaktnett i restaurantbransjen.
Hellstrøm mener det har vært en fantastisk utvikling i restauranttilbudet i Norge.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Jan Henrik «Gladkokken» Syversen (45) er en kokk og matinfluenser som har bygget opp en stor følgerskare de siste ti årene. Han er aktuell i «Farmen kjendis» og har nylig åpnet en restaurant med samme navn som bloggen sin. Syversen er opptatt av å spre matglede og lære bort enkel hjemmelaget mat. Han er stolt av å ha åpnet restaurant, gitt ut kokebok og lansert egen vin i 2024. Han beskriver seg selv som ekstrovert, ærlig og ikke redd for konflikter. Syversen er engasjert i å lage oppskrifter til en ny kokebok for barn med Kaptein Sabeltann. Han er glad i å spandere på andre og mener livet skal nytes. Han angrer sjelden på det han gjør, men er redd for å angre på det han ikke har gjort. Syversen er kritisk til dagens regjering og mener de ødelegger for norsk næringsliv.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler fastelavnsboller i København, hvor trenden har eksplodert med ekstravagante varianter og høye priser. Spesielt Maison D'Angleterre skiller seg ut med sine luksusboller toppet med kaviar og bladgull. Matformidler Helle Øder Valebrokk mener utviklingen har gått for langt og etterlyser mer fokus på kvaliteten av selve bollen i Norge. Selv Noma har deltatt i trenden, noe som førte til lange køer. Artikkelen belyser kontrasten mellom tradisjonelle og moderne fastelavnsboller.
4 måneder siden
Rune Rake, en kjent matanmelder, har rost en oppgradert versjon av lutefisk servert på en Michelin-restaurant. Retten inneholdt trøfler og en smørrik saus. Jørn Hoel, kjent som "trøffelhelt", påpeker at trøfler er en eksklusiv råvare, men har tidligere brukt det i lutefiskretter. Flere kokker ser potensialet i lutefisk med trøffel, men bemerker den høye prisen. Artikkelen foreslår også alternative måter å bruke lutefisk på, som i suppe eller taco, for å unngå tradisjonelle julematrester.
3 dager siden
Matinfluenser Kristoffer Gregersen reagerte da han oppdaget noe hos Meny. Han stusset da han skulle handle karbonadedeig.
4 måneder siden
En kartlegging viser store prisforskjeller på ribbe mellom ulike spisesteder, hvor prisen på de dyreste stedene er tre ganger høyere enn de billigste. En Michelin-kokk forklarer at det ikke nødvendigvis er stor forskjell i smak på kjøttet, men at dyrere ribbe ofte kommer fra griser med bedre levekår og at lavprisrestauranter bruker enklere tilbehør. Kokken kritiserer nordmenns fokus på pris fremfor kvalitet på julemat og mener vi burde prioritere bedre råvarer.
3 måneder siden
Lofotlam har blitt tildelt status som beskyttet geografisk betegnelse (PGI), og er dermed anerkjent på lik linje med kjente matvarer som parmesan og roquefort. Landbruks- og matminister Geir Pollestad fremhever dette som en stor dag for Lofoten og norsk matkultur. Utmerkelsen ble overrakt under en seremoni i Berlin. Det unike med Lofotlam er knyttet til det milde klimaet fra Golfstrømmen, som gir frodige fjellsider og dermed en spesiell smak på kjøttet. PGI-merket er viktig for markedsføring i Europa, og bidrar til å sette norsk mat på kartet. Fra før har Norge fire andre produkter på denne listen: tørrfisk, fenalår, akevitt og vodka.
2 måneder siden
Norske matvarebutikker rapporterer om rekordomsetning grunnet økt etterspørsel etter lokalmat og rene råvarer. Dagligvarekjeder som Meny og Spar ser betydelig vekst i salget av lokalproduserte varer i 2024. Forbrukerne prioriterer kvalitet, norsk opprinnelse og muligheten til å kjøpe nøyaktig mengde. Aktører som Norsk Mat og Norges Bondelag bekrefter trenden. I 2025 fortsetter interessen for norsk matkultur og tradisjonelle produkter å øke. Ernæringsfysiologer fremhever at denne utviklingen er positiv for både helse og miljø, da den bidrar til redusert matsvinn og bedre kosthold.
1 måned siden
Influenser Mathea Bjørndalen åpnet et pop-up-bakeri på Paleet i Oslo, noe som resulterte i lange køer. Mange hadde sett bakervarene på TikTok og ønsket å smake. Noen kunder ventet i timevis, mens andre ga opp. De som smakte bollene var fornøyde, men mente køen var for lang.
1 måned siden
Mathea Bjørndalen (24), en matinfluenser kjent fra TikTok, driver en svært populær pop-up-butikk på Paleet i Oslo. Hennes «store, tjukke og myke» boller har skapt lange køer, og baksten selges ut på bare noen minutter. Bjørndalen jobber fra tidlig morgen til sent på natt for å møte etterspørselen, og oppdaterer følgerne sine på Snapchat om nye bakepartier. Populariteten har ført til at vekterne har reagert på de lange køene. Etter at pop-up-en stenger i slutten av mars, planlegger Bjørndalen en velfortjent ferie.
4 måneder siden
Til tross for svindyre priser, er lutefisk fortsatt en populær førjulstradisjon på restauranter i Oslo. Selv om få spiser lutefisk på selve julaften, strømmer folk til for å nyte retten i ukene før jul. Prisene har steget betydelig siden 2018, og en lutefiskmiddag koster nå over 700 kroner på de fleste restauranter. Likevel melder flere restauranter om rekordhøy etterspørsel og salg av lutefisk denne sesongen. Enkelte steder har allerede begynt å ta imot reservasjoner for neste år. Restauratører observerer også en endring i julebordskulturen, med mer fokus på mat og drikke og mindre fyll.